Dat Utrecht een aantrekkelijke historische stad is met een groot toeristisch potentieel, is alom bekend. Om dat potentieel ten volle te benutten heeft de gemeente de Stichting Utrecht Marketing in het leven geroepen, een bundeling van organisaties en instanties die Utrecht nadrukkelijk onder de aandacht brengen van toeristen en zakelijke bezoekers.
Stichting Utrecht Marketing heeft Metamorfose Vertalingen geselecteerd voor de meertalige communicatie in het kader van deze citymarketing. Er is behoefte aan vertaling van een scala aan wervende en informatieve documenten over de stad en haar omgeving, in onder meer het Duits, Italiaans, Spaans en Frans en natuurlijk ook het Engels.
De afgelopen jaren komt Utrecht steeds vaker in het vizier van buitenlandse toeristen die Nederland aandoen, en dat is niet verwonderlijk. Het is een stad met een buitengewoon rijk verleden, en veel van dat erfgoed is uitstekend te bezichtigen – in de historische binnenstad, in verschillende belangrijke musea en in tal van locaties in de omgeving. Daarnaast biedt Utrecht ook in andere opzichten veel pluspunten, zoals een groot winkelaanbod, een autoluw centrum, uitstekende verbindingen en een rijk universiteits- en theaterleven.
Voorbeelden van documenten die Metamorfose de afgelopen tijd voor Stichting Utrecht Marketing heeft vertaald zijn een uitvoerige museumgids, fietsroutes in de omgeving, informatie over historische monumenten en shopping guides, maar ook meer formele documenten over bijvoorbeeld subsidieverstrekking en de organisatie van evenementen.